Saturday, March 5, 2016

När posten suger kukslem.

 Hello peeps.
Sorry but this will be a rant post and it's Swedish only so yeah. Sorry.
Varning för en massa svordomar och vulgärt språk.

...
...
...

Jag ska vara ärlig – PostNord är fan det sämsta skit som någonsin hänt Sverige. 
Vanliga hederliga Posten var inte alltid någon höjdare heller men PostNord (snarare PostMord) är så jävla uselt att jag bara vill gråta... och sen gå ut och mörda något. Ge tillbaka riktiga Posten, helst igår.

Så varför är PostNord så hemskt? – Lyssna här så ska jag berätta.
Det händer ofta att jag inte får någon post alls på 2-3 dagar och posten kommer fucking aldrig innan 16:00 och man har fan tur om den kommer innan 18:00. Jag har dessutom flera gånger fått mina grannars etc post i min brevlåda och bara gud vet om dom har fått min post. Sen så har jag många gånger fått paket och brev som sett riktigt mörbultade ut; brev som blivit halvt upprivna i hanteringen så att man ser vad som finns inuti (tur att ingenting fallit ut ännu!) och så paket som ser ut som om de blivit sparkade på några gånger för mycket och sen överkörda av ett okänt antal truckar. Hur lyckas man??
En annan sak som får det att koka är hur ofta på sistone mina paket "fastnar i tullen". Nu ska ni ha klart för er att jag inte har något emot att betala tull (såvida summan är rimlig) men vad jag däremot har en massa emot är att betala PostNords löjligt höga kostnader som de lägger på för att de "importdeklarerar" för dig – liksom jag skulle gärna göra det själv gratis om jag bara visste hur, var och när. Orka betala deras fasta 125 spänn för det, särskilt om ens varor kostar mindre än summan som de vill ha för fucking deklarationen. ._. Ett bra exempel är att jag beställde här för nån månad sen lite merchandise från Japan som gick på 3100 yen, vilket är ungefär 230 kr i runda slängar. När paketet skulle hämtas ut fick jag betala 55 kr i tull & moms och det var inte alltför farligt – men det som gjorde mig förbannad var att on top of that så skulle PostNord ha sin jävla avgift på typ 125 spänn. Vafan i helvete, det är mer än hälften av varans pris?? Fett onödigt och irriterande; orkar inte att jag ska betala dem så mycket när frakten redan är betalad och tullen tog sitt. Liksom är det så svårt att ta mitt paket, så som alla andra, och köra ut det utan att behöva känna girigheten à la Björnligan slå till? "Oj titta, vi deklarerar det här paketet, fast det är onödigt och oönskat, och sen begär vi en saftig summa deg för det, höhö"
Och det lustiga är att när jag väl kom hem och kollade specifikationspappret, som var i en plastfika ovanpå paketet, så stod det bara tullens avgiftssumma där och där det stod "PostNords avgifter" så fanns det bara en minimal streckkod och inte ett knyst om nån avgift?? Har dom bullshittat mig?
Alltså innan Posten blev PostNord så hände inte denna dynga lika ofta och, när det väl hände, så var det oftast bara tullens avgift och inte nån extra pengasugare ovanpå det. JAG ÄR INTE PEPP PÅ ATT BETALA EXTRA FÖR ETT FÖRETAG SOM INTE ENS GÖR SITT JOBB ORDENTLIGT. GE FAN I ATT AGERA BLODIGEL PÅ MINA UTLANDSPAKET. NI FÖRTJÄNAR INTE EN ENDA JÄVLA SLANT FRÅN MIG.


Det absolut värsta och det som gör att jag ser rött bara jag hör ordet PostNord är hur EXTREMT ÄCKLIGT SEGA DET ÄR PÅ ATT GÖRA SITT JOBB INOM EN VETTIG TIDSRAM. Nästan alla mina paket jag köpt från utlandet försenas med veckor och i värsta fall flera månader; andra kommer aldrig fram. Paket-aviseringar dyker inte upp i brevlådan och det händer alltför ofta att jag t.ex. bara får påminnelse-avin fast jag aldrig fick den ursprungliga aviseringen; sen händer det också att jag bara får den ursprungliga och aldrig en påminnelse.
Men det värsta är helt klart när man inte får någon avisering i brevlådan alls!! Detta har hänt mig två gånger nu och ja, vad ska man säga? Redigt förbannad är det minsta jag är. PostNord fuckade alltså upp inte en utan TVÅ GÅNGER så att mina paket blev returnerade till Japan – tack ska ni ha, era jävla oprofessionella rövhattar. Jag fick ingen avisering (fast jag kollade brevlådan dagligen) och hade därmed ingen aning att/om paketet var i närmaste utlämningsställe och gissa om man blir sne när man sedan får epost av säljaren där dom säger att paketet de skickade kom tillbaka som en bumerang för att det inte blev upphämtat.
HUR I SATANS KNOTTRIGA ARSLE SKA JAG HÄMTA UT NÅGOT OM JAG INTE ENS VET ATT DET FINNS ATT HÄMTA UT?? (╬⓪益⓪)
En sak som gör det extra drygt är att den andra försändelsen som blev tillbakaskickad var först försenad med tre månader (skickades i december och först idag, aka femte mars, fick jag mail om att den gått tillbaka till Japan) och jag hann ju tro att den var försvunnen för alltid. Gissa om man blir mordisk när man upptäcker igen, tack vare epost-meddelandet från affären, att man blivit utan aviseringar eller någon slags information överhuvudtaget av att FÖRSÄNDELSEN FAKTISKT HITTADE FRAM TILL SLUT NÄMEN OJ, VI BERÄTTAR DET INTE TILL DIG FÖR ATT VI, POSTEN, SUGER KAMELBOLLAR OCH GILLAR ATT GÖRA FOLK ARGA. :))))
Så jah, posten kan ärligt talat gå och suga en stor jävla elefantkuk mitt ute i Sahara-öknen. Jag är inte glad över att behöva betala frakten på nytt för att få mina prylar –denna gång förhoppningsvis på riktigt– för att ni är ett sånt urbota uselt skämt till ett företag. Om något så borde ni åtminstone göra rätt för er och stå för era misstag och betala frakten eller något; jag är helt oskyldig och har inget att göra med era tillkortakommanden. Ni misslyckades, inte jag... och ändå är det jag som måste bita ihop och vända fickorna ut och in för att fixa detta problem (och dess extrakostnader) som erat strul orsakat mig. Gör mig en tjänst och gå och häng er från taket – och se till att knyta repet runt testiklarna för att göra det lite extra skönt.

Och jo, för dom som nu tänker "men varför tog du inte tracking-nummer?" så vill jag bara säga att, som de flesta vet, så är tracking oftast något som tilldelas endast de dyrare fraktalternativen på de flesta online-affärer. Man ska inte behöva –som en vanlig privatperson som dessutom är fattig student– klämma ut flera hundralappar extra bara för att kanske, eventuellt, undvika att ens inhemska postfördelare inte ska strula till det; de ska faktiskt kunna göra det mest basala och utmärkande delarna av sitt jobb vilket *surprise surprise* ÄR ATT DELA UT POST utan att jag ska behöva offra upp halva månadslönen/studiebidraget på dyra fraktalternativ – bara för att de eventuellt skiter sig kolossalt i andra änden. :) Jag ska helt enkelt inte behöva tvingas till att välja dyrare alternativ bara för att kompensera för någon annans brister...!!

JAG ORKAR DÅ FAN INTE BETALA DUBBLA FRAKTKOSTNADER, FRIMÄRKEN OCH ALLT VAD DET HETER TILL ETT FÖRETAG SOM INTE FÖRTJÄNAR ETT ENDASTE ÖRE FRÅN MIG OCH ALLA ANDRA MEDMÄNNISKOR SOM DE HAR SABBAT FÖR.
JAG HAR INGET FÖRTROENDE KVAR FÖR POSTMORD.
MAN VÅGAR JU KNAPPT HA MED POSTEN ATT GÖRA NÅN MER FÖR DET BLIR JU UPPENBARLIGEN BARA FEL HELA TIDEN??! OM DU FÖRSTÖR FÖR MIG SÅ HAR DU FAN INTE RÄTT ATT BEGÄRA PENGAR FRÅN MIG FÖR DINA JÄVLA "IMPORTDEKLARATIONER" ETC – JAG SKITER I ATT DET KANSKE ÄR SKILDA SAKER MEN DET ÄR FORTFARANDE PENGAR SOM GÅR NER I FICKORNA PÅ ETT FÖRETAG SOM INTE GÖR RÄTT FÖR SIG. POSTNORD SKA FIXA DERAS FUCKING BRISTER INNAN DE ANSER SIG HA RÄTT ATT KUNNA BEGÄRA "FASTA AVGIFTER" FRÅN DITTAN OCH DATTAN. PUNKT FUCKING SLUT.

Dessutom är det är ju bannemig minst sagt heldumt hur nånting från Asien/USA/whatnot till Sverige kommer fram på en eller två veckor och hur det sen, från södra Sverige till norra Sverige, ska ta lika länge. Vårt lands post är fan prima. Not.

Kan tillägga att jag aldrig varit med om att mina försändelser blev tillbakaskickade, p.g.a. att jag inte fick en paketavisering i brevlådan, på den tiden då vi hade gamla goda Posten. Sedan PostNord tog över har allt blivit dynga. Kan också nämna att jag flera gånger fått min hyresräkning så försenad att när den väl kom i brevlådan så hade jag bara en ynka dag på mig att betala den – alltid lika underbart med sådana överraskningar, särskilt när man har kasst internet som inte alltid ens vill funka.

Kort och gott kan jag avrunda och avsluta detta inlägg med följande nypa sanning, uttalat av mig: PostNord är ett skitföretag som sabbar för alla andra; de är fanimej inte värda att ta hand om hela Sveriges post.

Jag är sjukt less och besviken på att man inte ens kan lita på att något så viktigt som posten fungerar längre...
~ Shiro Samurai

Psst, jag älskar hur min dators autocorrect säger att Postnord är felstavat, men accepterar Postmord.

1 comment:

  1. Usch va hemskt :( Jag förstår fullkomligt vad du säger och varför andra människor hatar dem själv var man jätteskeptisk för dem skulle ta över. Personlig så gillar jag gamla posten. Och har än så längre bra erfarenheter av postnord och det har gått bra då jag ska posta till andra. Men hoppas din situation förbättras.

    Men något jag stör mig på är att det gått 2 månader nu och inte fått mitt packet från USA :/ det är jättedåligt tho, men det kan varit förlorad på vägen hit. Om du inte redan gjort det så skriv och klaga på postnord om detta som du uttryckte dig på din blog! Det kanske ja.. Får dem att lyssna?

    ReplyDelete

Consider dropping me a comment if you enjoyed this post ~
Maybe you got inspired, learned something new or you have some other things you want to tell me? I really like getting feedback so don't hesitate to write a line if you have something to say – a little dose of appreciation brightens up my days. (。◕‿◕。)
Psst, I read everything even if I don't always answer! ^_^